Deel 4: Verschillende slagjes

Om zelfstandig liedjes te kunnen spelen op de ukulele, moet je verschillende slagjes kennen. Een slagje is niets anders dan een maat met een ritme en tempo. Zet je ringvinger op het derde vakje van de onderste snaar. Maak met je rechterhand het slagje, doe dit door de klokjesbeweging te maken uit deel 3.

Soorten slagjes:

De vierkwartsmaat, 1 2 3 4: sla de snaren aan van boven naar beneden terwijl je tot vier telt. Met je slaghand bepaal je nu eigenlijk de maat.

Een paardengalopje: down up down up down up down,1e 2e 3e 4e. Let er op dat je de rechterhand de hele tijd in een vast tempo op en neer beweegt. Of je de snaren nu wel of niet raakt. Voor wat afwisseling kun je zelf accenten leggen op een van de getallen.

Down down up up down up 1 2 3 4: dit is in het begin een lastig slagje maar als je hem eenmaal te pakken heeft, vergeet je hem nooit meer. Oefen dit op je gemak, dan zul je het onder controle krijgen.

Tip: naald en draad

Door een beweging te maken van naald en draad leer je deze slagjes goed te maken. Doe alsof je met een naald door je stof heen gaat, door deze beweging kun je makkelijker 2 keer omhoog een slagje maken.

Slagjes worden pas echt leuk om te spelen als je ook een paar akkoorden kent. In deel 5 leert je hoe je akkoorden leest. Klik hier als je terug wilt naar het overzicht van de cursus.

Ukulele spelen in 10 stappen

Deze cursus is geproduceerd door de NTR voor de NTR Thuisacademie in samenwerking met het Ukulele Paradijs. Je kunt de video’s in chronologische volgorde bekijken of alleen de delen bekijken die je interessant vindt. De stappen zijn op ieder gewenst moment te volgen wanneer het jou het beste uitkomt.

OVERZICHT
Intro: Ukulele spelen
Deel 1: Wat is een ukulele?
Deel 2: Ukulele stemmen
Deel 3: Slagjes en vasthouden
Deel 4: Verschillende slagjes
Deel 5: Wat zijn akkoorden?
Deel 6: Akkoorden lezen
Deel 7: Je eerste liedje
Deel 8: Spelen en zingen
Deel 9: Samen spelen
Deel 10: Componeren

Huiswerkclub

Als je deze stappen hebt gevolgd kun je ook verder met een workshop of met de huiswerk-club.

Houdt ook de pagina van Ukulele Paradijs in de gaten voor aankomende workshops, optredens of play-alongs.