Deel 6: Akkoorden lezen

Hoe lees je akkoorden en hoe schrijf je ze op?

Akkoorddiagram

Om akkoorden makkelijk en snel te kunnen spelen kun je ze tekenen zoals je ukulele eruitziet. Dat plaatje wordt ook wel een akkoorddiagram genoemd. Op een akkoorddiagram staan bolletjes getekend, de bolletjes zijn de punten waar je een vinger neerzet. De bovenste donkere streep is het kammetje op je ukulele. Je kunt hier een akkoorddiagram downloaden.

Tab-notatie

Een tab-notatie lijkt op een notenschrift, alleen zijn dit 4 lijnen in plaats van 5. In het begin staat er tussen de lijnen van boven naar onder TAB. De 4 lijnen komen overeen met de 4 snaren van je ukulele. Als je de ukulele er onder houdt, aan je eigen kant van het blad, dan is de bovenste lijn hetzelfde als de onderste snaar van je ukulele. Die snaar noemen we 1, de volgende snaar naar boven noemen we 2, zo door naar boven tot nummer 4.

Op de vier lijnen staan getallen, bijvoorbeeld nummer 2. Dat betekent dat je je vinger in het tweede vakje houdt op de snaar waar nummer 2 op staat. Een 0 betekent dat je die snaar niet aanraakt, een open snaar. En een nummer 1 betekent dat je vinger op het eerste vakje staat op de snaar waar nummer 1 op getekend staat. De tijd loopt van links naar rechts.

Nieuw akkoord: wijsvinger-erbij-akkoord

Plaats je middelvinger in het tweede vakje van de bovenste snaar en je wijsvinger op het eerste vakje van de op een na onderste snaar.

Je heeft gemerkt dat het lezen van akkoorden best meevalt. Als je doorheeft hoe het werkt, kun je verder naar het volgende deel: je eerste liedje! Klik hier als je terug wilt naar het overzicht van de cursus. 

Ukulele spelen in 10 stappen

Deze cursus is geproduceerd door de NTR voor de NTR Thuisacademie in samenwerking met het Ukulele Paradijs. Je kunt de video’s in chronologische volgorde bekijken of alleen de delen bekijken die je interessant vindt. De stappen zijn op ieder gewenst moment te volgen wanneer het jou het beste uitkomt.

OVERZICHT
Intro: Ukulele spelen
Deel 1: Wat is een ukulele?
Deel 2: Ukulele stemmen
Deel 3: Slagjes en vasthouden
Deel 4: Verschillende slagjes
Deel 5: Wat zijn akkoorden?
Deel 6: Akkoorden lezen
Deel 7: Je eerste liedje
Deel 8: Spelen en zingen
Deel 9: Samen spelen
Deel 10: Componeren

Huiswerkclub

Als je deze stappen hebt gevolgd kun je ook verder met een workshop of met de huiswerk-club.

Houdt ook de pagina van Ukulele Paradijs in de gaten voor aankomende workshops, optredens of play-alongs.