Deel 8: Spelen en zingen

Nu je de akkoorden van het liedje ‘3 moons’ kunt spelen op je ukulele, gaan we nu leren spelen en zingen tegelijk. Omdat je best veel dingen tegelijk moet doen is het belangrijk hier goed de tijd voor te nemen. De akkoorden kun je hier downloaden.

Tempo en maat

Begin met je rechterhand met het tempo en de maat goed onder controle te krijgen. Dit liedje spelen we in het tempo van 1 2e 3 4e. In dit liedje duurt elk akkoord 2 maten, 8 tellen. Dus na 8 tellen ga je over naar het volgende akkoord. Probeer dit zo goed uit je hoofd te leren dat je weer genoeg hersencellen vrij heeftt om aan het liedje te kunnen denken. Want ook dat, is niet onbelangrijk.

Akkoorden

Ringvinger – ringvinger derde vakje onderste snaar.
Middelvinger (mineur akkoord) – middelvinger tweede vakje bovenste snaar.
Middelvinger (middelvinger tweede vakje bovenste snaar)
Wijsvinger erbij (wijsvinger eerste vakje op een na onderste snaar)
Wijsvinger weer los

Tip: neuriën

Neurie eens mee in plaats van alles gelijk mee te zingen van woord tot woord. Door te neuriën krijg je een beter beeld bij de melodie en time je beter.

Je kunt nu niet alleen ‘3 moons’ spelen maar ook zingen. Spelen en zingen tegelijk is best een opgave, iets wat niet iedereen kan. Maak gebruik van de tip als je er wat moeite mee heeft. In het volgende deel ga je samen spelen. Klik hier als je terug wilt naar het overzicht van de cursus.

Ukulele spelen in 10 stappen

Deze cursus is geproduceerd door de NTR voor de NTR Thuisacademie in samenwerking met het Ukulele Paradijs. Je kunt de video’s in chronologische volgorde bekijken of alleen de delen bekijken die je interessant vindt. De stappen zijn op ieder gewenst moment te volgen wanneer het jou het beste uitkomt.

OVERZICHT
Intro: Ukulele spelen
Deel 1: Wat is een ukulele?
Deel 2: Ukulele stemmen
Deel 3: Slagjes en vasthouden
Deel 4: Verschillende slagjes
Deel 5: Wat zijn akkoorden?
Deel 6: Akkoorden lezen
Deel 7: Je eerste liedje
Deel 8: Spelen en zingen
Deel 9: Samen spelen
Deel 10: Componeren

Huiswerkclub

Als je deze stappen hebt gevolgd kun je ook verder met een workshop of met de huiswerk-club.

Houdt ook de pagina van Ukulele Paradijs in de gaten voor aankomende workshops, optredens of play-alongs.